loading...

سلامت و پزشكي

پزشكي

بازدید : 69
جمعه 26 خرداد 1402 زمان : 13:50

بهترین کار برای جلوگیری از بواسیر در دوران بارداری، جلوگیری از یبوست است. اگر یبوست دارید، از زور زدن در حین اجابت مزاج خودداری کنید.

برای جلوگیری از یبوست موارد زیر را امتحان کنید:

  • رژیم غذایی با فیبر بالا داشته باشید
  • به مقدار زیاد مایعات بنوشید
  • آب آلو بنوشید
  • رفتن به دستشویی را به تاخیر نیندازید
  • میوه و سبزیجات فراوان بخورید
  • بدانید از چه غذاهایی باید در دوران بارداری اجتناب کنید
  • همیشه قبل از مصرف هر گونه دارویی برای هموروئید با پزشک خود مشورت کنید.

آیا بعد از زایمان هموروئید ادامه خواهد داشت؟

در بیشتر موارد، هموروئید در عرض چند روز پس از تولد نوزاد شما از بین می رود.

به حداقل رساندن یبوست با نوشیدن آب فراوان و خوردن یک رژیم غذایی سرشار از فیبر به بهبود هموروئید کمک می کند.

اگر متوجه شدید که هموروئید شما بهتر نمی شود، حتی مدت کوتاهی پس از زایمان، در مورد درمان بیشتر با پزشک خود صحبت کنید.

چه زمانی باید به دکتر بواسیر مراجعه کنید؟

اگر اقدامات پیشگیرانه و درمان های خانگی کمکی نکرد، یا اگر درد شدید یا خونریزی مقعدی دارید، با پزشک خود مشورت کنید. در برخی موارد، ممکن است برای کوچک کردن بواسیر به کمک پزشکی نیاز داشته باشید.

همچنین، همیشه قبل از مصرف هر گونه دارویی برای هموروئید در دوران بارداری، با پزشک خود مشورت کنید. بسیاری از محصولات تسکین هموروئید در داروخانه ها موجود است. به خاطر داشته باشید که بیشتر این محصولات نباید بیش از یک هفته استفاده شوند تا از عوارض جانبی مانند تحریک یا نازک شدن پوست جلوگیری شود.

برای بسیاری از زنان، علائم هموروئید پس از زایمان برطرف می شود. در صورت تداوم، درمان جراحی ممکن است توصیه شود.

انواع بواسیر یا هموروئید

این نوع بواسیر در کانال داخلی مقعد و در قسمت انتهایی رکتوم (راست روده ) بیشتر رخ می دهد. در هموروئید داخلی مویرگ ها و رگ های داخلی مقعد دچار کشیدگی و پارگی می شوند و به دنبال آن خونریزی آغاز می گردد. به علت آنکه در قسمتهای داخلی مقعد تعداد گیرنده های درد بالا نیست شخص به هنگام بروز با درد زیادی روبرو نمی شود ولی ممکن است به همراه دفع مدفوع خود خونریزی مشاهده کند. رنگ خونی که در این شرایط به همراه مدفوع دفع می شود روشن است.

در هموروئید داخلی گاهی التهاب و از هم گسیختگی رگ ها به حدی بالاست که ممکن است در دهانه ی مقعد کاملا آن را احساس نمایید.

https://www.rokna.net/

بواسیر خارجی و داخلی

بواسیر یا هموروئید داخلی

بواسیر داخلی میتواند گاها با خونریزی داخلی همراه باشد و از آنجایی که بدون درد است بسیاری از افراد تا مدت ها به بیماری خود پی نمی برد در نتیجه شخص پس از مدتی به یکباره با عوارضی مانند کم خونی شدید و فقر آهن مواجه می شود.

بواسیر یا هموروئید داخلی

بواسیر خارجی در رگ های ناحیه ی خارجی مقعد رخ می دهد و بافتهای خارجی آن را دچار تخریب می کند. در هموروئید خارجی به علت التهاب و پارگی رگ های اطراف مقعد بیرون زدگی هایی در اطراف سوراخ مقعد قابل مشاهده است که به آن ترومبوزه شدن می گویند.

به علت تعداد زیاد گیرنده های کانال مقعد این نوع از هموروئید با درد بسیار زیادی همراه است و با هر بار دفع مدفوع خونریزی رخ می دهد.

علاوه بر موارد فوق یک تقسیم بندی دیگر هم برای این بیماری وجود دارد.

راه های درمان بواسیر در دوران بارداری چیست؟

خبر خوب این است که این مشکل معمولا پس از تولد نوزاد این عارضه بهبود می یابد. در این بین، برای درمان هموروئید می توانید کارهای زیادی انجام دهید.

  • جوش شیرین (خیس یا خشک) را روی محل قرار دهید تا خارش کاهش یابد
  • یک حمام گرم با جوش شیرین در آب بگیرید
  • از عصاره و محلول فندق برای کاهش تورم یا خونریزی استفاده کنید
  • از نشستن طولانی مدت خودداری کنید
  • مسکن ها: در صورت ایجاد درد و سوزش می توان از پماد یا کرم برای بواسیر خارجی استفاده کرد.

برچسب ها بواسير , هموروئید ,
بازدید : 108
يکشنبه 14 اسفند 1401 زمان : 11:49

هنگامی که بیماران ناحیه برجسته ای را در نزدیکی مقعد پیدا می کنند، در نگاه اول به سختی می توان به طور کامل تشخیص داد که آیا این یک آبسه مقعدی است یا هموروئید. ساده ترین راه برای تشخیص این تفاوت این است که آیا این توده دارای علائم است یا خیر و به نظر می رسد که توده حاوی مایع بوده یا فقط تجمعی از پوست بدن است. یکی دیگر از تفاوت های این دو در نحوه درمان آنها است، اکثر اوقات آبسه مقعدی باید تخلیه شود، در حالی که هموروئید یا بواسیر معمولاً خود به خود از بین می رود.

آبسه مقعدی یا پری آنال چیست؟

آبسه پری آنال شایع ترین نوع آبسه مقعدی است. اصطلاح آنورکتال به مشکلاتی اطلاق می شود که در نزدیکی مقعد یا رکتوم ایجاد می شوند. آبسه های مقعدی نیز نامیده می شوند، مجموعه های متورم و دردناکی از چرک هستند که در زیر پوست اطراف مقعد جمع می شوند. این آبسه ها در صورت عدم درمان می توانند منجر به ناراحتی قابل توجهی شده و باعث عفونت گسترده شوند. اگر چرک باعث ترکیدن غده مقعدی شود، عفونت می تواند به فضاهای اطراف راست روده و مقعد گسترش یابد.

علت ابتلا به آبسه مقعدی

آبسه مقعدی ناشی از عفونت کوچکی است که از یک غده مقعدی بسیار کوچک شروع می شود، که منبسط شده و فضایی برای تجمع چرک در زیر پوست ایجاد می کند. اکثر آبسه ها در نزدیکی دهانه مقعد قرار دارند اما گاهی اوقات در داخل کانال مقعد هم ایجاد می شوند.

علائم آبسه در مقعد عبارتند از:

  • یک توده سفت یا تورم در اطراف ناحیه مقعد که می تواند بزرگ و حساس باشد
  • گاهی تب، لرز و خستگی
  • درد در نزدیکی مقعد
  • حرکات روده دردناک

کلینیک اچ پی وی در این باره بیان می کند؛

یکی از سوالات رایج بیماران این است که آیا فیستول مقعدی همان آبسه است؟ در واقع، فیستول آنورکتال ممکن است از یک آبسه که پیشرفت کرده است ایجاد شود. برخلاف فیستول، آبسه یک کانال دو سر نیست. یک مجرای تک سر بوده که به یک حفره در بافت روی پوست منتهی می شود. این دو بیماری علائم مشابه بسیاری از جمله درد و تورم دارند.

تشخیص

بعضی از فیستول ها به راحتی قابل تشخیص بوده و بعضی دیگر نیستند. در برخی شرایط ممکن است این کانال ها خود به خود بسته شده و در قسمت های دیگر مجدد باز شوند. پزشک شما به دنبال نشانه هایی از ترشحات یا خونریزی است. پزشک ممکن است هنگام معاینه انگشت خود را به مقعد شما بکشد. نگران نباشید به گونه ای این کار را انجام می دهد تا بیمار هیچگونه دردی حس نمی کند.

بازدید : 95
جمعه 16 دی 1401 زمان : 21:22

هموروئید داخلی ممکن است با روش‌های درمان کلینیکی مانند لیزر، جراحی، بستن با باند لاستیکی یا اسکلروتراپی درمان شود. هر دو روش خون رسانی به بواسیر را قطع می کنند که باعث کوچک شدن و ناپدید شدن آنها می شود. موارد خفیف می توانند با افزایش فیبر غذایی هم درمان شوند.

ممکن است برای بواسیرهایی که با درمان های خانگی از بین نمی روند، اقدامات پزشکی لازم باشد.

لیزر هموروئید

اشعه لیزر یک روش کاربردی برای درمان بسیاری از بیماریهای پوستی از جمله درمان انواع بواسیر به صورت سرپایی است. این روش نسبت به سایر روش ها جدید تر بوده و میزان رضایت بسیاری از بیماران را دریافت کرده است. زیرا در کلینیک بدون بیهوشی، بدون جراحی و به صورت سرپایی طی نیم ساعت انجام می شود. همچنین دوره نقاهت آن نسبت به روشهای دیگر بسیار کمتر است.

عمل جراحی بواسیر داخلی

در طول عمل جراحی یا هموروئیدکتومی، هموروئید داخلی و بافت اطراف آن از طریق یک برش کوچک برداشته می‌شود که معمولاً بعد از آن با بخیه بسته می‌شود. این روش در اتاق عمل با بیهوشی موضعی یا عمومی یا بلوک نخاعی که نیمه پایینی بدن را بی‌ حس می‌کند، انجام می‌شود. این روش در 95 درصد موارد موفقیت آمیز است، اگرچه بیماران ممکن است درد بعد از عمل را تجربه کنند.

گزینه دیگری که با هدف کاهش درد پس از عمل انجام می شود، هموروئیدوپکسی منگنه ای است که در آن دستگاهی بافت هموروئید را به سمت بالا و به موقعیت طبیعی خود می کشد و آن را در جای خود منگنه می کند. منگنه ها به مرور زمان از بین می روند.

درمان خانگی

برخی از روشهای خانگی مانند حمام سیتز، استفاده از قرص ویتامین ای e، عسل، روغن زیتون و… ممکن است روی بواسیر داخلی تاثیر بگذارند. البته باید حتی این روش ها هم با مشورت پزشک انجام شوند. به طور کلی راه های درمان خانگی بواسیر داخلی تا حدودی بی ضرر بوده و می توانید دوبار در روز به مدت 20 دقیقه هر روش را امتحان کنید.

پیشگیری از ابتلا

چند کار وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از ایجاد هموروئید داخلی یا خارجی انجام دهید. برای هموروئید داخلی، می توانید رژیم غذایی پر فیبر و نوشیدن آب فراوان را امتحان کنید. همچنین می توانید تمرینات کگل را برای کمک به تقویت عضلات کف لگن انجام دهید.

برای بواسیر خارجی، می توانید سعی کنید هنگام رفتن به دستشویی از زور زدن بیش از حد خودداری کنید و از نشستن طولانی مدت خودداری کنید. همچنین می توانید از یک بالشتک برای کمک به کاهش فشار روی مقعد استفاده کنید. هموروئید داخلی، هموروئید خارجی، رژیم غذایی با فیبر بالا، آب، تمرینات کگل، عضلات کف لگن، زور زدن، نشستن، بالشتک.

https://www.fartaknews.com/n/1tG5

بازدید : 655
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

شرح بيماري :
بواسير عبارت‌ است‌ از سياهرگ‌هاي‌ گشادشده‌ ( واريسي‌) در راست‌ روده‌ يا مقعد. بواسير ممكن‌ در مجراي‌ مقعدي‌ (بواسير داخلي‌) يا در مدخل‌ مقعد (بواسير خارجي‌) واقع‌ شده‌ باشد. بواسير ممكن‌ است‌ سال‌ها وجود داشته‌ باشد اما تنها با وقوع‌ خونريزي‌ بدان‌ پي‌برده‌ شود.
درچه شرايطي بايد به پزشك مراجعه نمود؟
اگر در همان‌ جايي‌ كه‌ بواسير بوده‌ است‌ يك‌ برجستگي‌ سفت‌ تشكيل‌ شود.
اگر بواسير باعث‌ درد شديد مي‌شود كه‌ با درمان‌هاي‌ ذكر شده‌ در بالا تخفيف‌ نيابد.
اگر خونريزي‌ زياد باشد (بيش‌ از مقداري‌ كه‌ در قسمت‌ علايم‌ ذكر شد). البته‌ بايد به‌ يادداشت‌ كه‌ خونريزي‌ ممكن‌ است‌ يكي‌ از علايم‌ اوليه‌ سرطان‌ باشد.
شيوه هاي جديد معالجه هموروئيد (بواسير) :
هموروئيد يا بواسير بيماري بسيار شايعي است كه افراد را در سنين مختلف چه جوان و چه پير مبتلا مي كند اما بسياري افراد به علت شرم از بيان آن و مراجعه به پزشك خودداري مي كنند.
مقاله زير به شيوه هاى جديد درمان اين بيمارى مى پردازد.شما ممكن است با اسم هموروئيد آشنا نباشيد ولى حتماً كلمه بواسير را شنيده ايد. بايستى متذكر شد كه هموروئيد همان بواسير است و يكى از بيمارى هاى شايع جراحى است و حدود ۷۵ درصد افراد به ويژه افراد بالاى ۳۰ سال در طول زندگى خود به اين بيمارى مبتلا مى شوند.
• هموروئيد چيست ؟
هموروئيدها بالشتك هاى عروقى طبيعى هستند كه در ناحيه كانال مقعدى در قسمت ۴ سانتى مترى انتهاى روده بزرگ (راست روده) قرار دارند و در دو قسمت داخل و خارج كانال مقعد قرار دارند كه به آن هموروئيدهاى داخلى و خارجى مى گويند.
هموروئيد ها ارگان هاى طبيعى اين ناحيه هستند كه در اثر زور زدن به دنبال يبوست مزاج و يا اسهال مى توانند پرخون و متورم شده و در صورت تكرار يبوست و زور زدن موقع اجابت مزاج اين بالشتك هاى عروقى متورم و دچار پارگى و زخمى شده و به صورت خونريزى و بيرون زدگى و گاهاً درد به هنگام اجابت مزاج خود را نشان دهند.
• انواع هموروئيد:
هموروئيدهاى داخلى از نظر شدت علائم به چهار درجه تقسيم مى شوند.
درجه اول: خونريزى بدون بيرون زدگى
درجه دوم: خونريزى همراه بيرون زدگى كه خودبه خود جا مى رود
درجه سوم: خونريزى به همراه بيرون زدگى كه با دست جا مى رود
درجه چهارم: خونريزى به همراه بيرون زدگى كه با دست جا نمى رود
هموروئيدهاى خارجى معمولاً به صورت يك برجستگى خارجى در بيرون ناحيه مقعد قرار داشته و اكثراً با درد و تورم همراه است.
• چه عواملى باعث ايجاد هموروئيد مى شود؟
علت واقعى هموروئيد مشخص نيست. وليكن عوامل مهم و موثر در بروز آن عبارتند از:
۱- يبوست مزمن
۲- اسهال مزمن
۳- زور زدن موقع اجابت مزاج
۴- نشستن طولانى مدت در توالت
۵- افزايش سن
۶- عوامل ارثى
۷- حاملگى
۸- تحرك كم
۹- مصرف غذاهاى كم فيبر، عدم استفاده از ميوه جات و سبزيجات، مصرف الكل و…
درمان به روش ليزر :
يكى ديگر از روش هاى جديد براى معالجه هموروئيد درمان بواسير بدون عمل ليزر است كه در نهايت برش و برداشتن بافت هموروئيدى است كه با امواج ليزر صورت مى گيرد كه روشى گران است و مزيت چندانى نسبت به جراحى ندارد. به طور كلى امروزه گرايش به اعمال جراحى سرپايى بخصوص رابربندينگ و روش DG – HAL رو به افزايش است و استقبال جراحان از اين روش رو به فزونى است، كه هر دو روش مذكور در سال هاى اخير در ايران معرفى گشته و در حال حاضر انجام مى گردد.
هيچ كس، به غير از يك متخصص روده و مقعد، دوست ندارد در مورد بواسير صحبت كند. اطلاعات كمي در مورد اين بيماري در ميان عموم وجود دارد، و از طريق رسانه هاي گروهي نيز اطلاعات كمي ارائه مي شود، از اينرو افراد معمولاً تصور مي كنند كه اين بيماري جزء بيماري هاي نادر است. درصورتي كه برخلاف اين تصور، افراد بسيار زيادي به آن مبتلا مي شود. برطبق تحقيقاتي كه در سال ۱۹۹۱ بر اين بيماري انجام گرفت، مشخص شد كه حدود ۱۰۰ ميليون امريكايي به آن مبتلا هستند.
مبتلايان بسياري، احتمالاً از روي خجالت، به دنبال درمان آن برنمي آيند. براي اين دسته از افراد، عمل دفع و نشستن بر سطوح سفت و سخت، بسيار دردناك و عذاب آور خواهد بود.
اما براي مبتلايان و همچنين آن دسته از افراد كه به اين بيماري مبتلا نيستند خبر خوبي داريم: راه هاي بسياري براي پيشگيري و درمان اين بيماري وجود دارد.
برچسب ها بواسير , ,

تعداد صفحات : 5

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 262
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • بازدید امروز : 29
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 59
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 90
  • بازدید ماه : 677
  • بازدید سال : 30976
  • بازدید کلی : 2596576
  • <
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه