loading...

سلامت و پزشكي

پزشكي

بازدید : 682
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

بيماري هاي مقعدي و ناحيه نشيمنگاهي با شيوع گسترده اي در ميان افراد جوامع امروزي به سبب تغذيه و سبك زندگي غلط در حال مشاهده است.
تصوير روشهاي تشخيص، پيشگيري و درمان كيست مويي

اين دست از بيماري ها مانند كيست مويي مهلك و كشنده نيستند ولي عوارض و مشكلاتي به همراه دارند كه ميتواند زندگي عادي افراد را تحت تاثير قرار داده و روند آن را مختل كنند.

در طولاني مدت در اثر بي توجهي و عدم درمان به موقع و موثر، وخيم تر شده و روند درمان را پيچيده تر خواهند كرد.

برخي افراد به علت ترس و خجالت از معاينه مدت ها بيماري خود را پنهان مي كنند كه اين كار قطعا تاثير منفي را براي روند بيماريشان خواهد داشت.

اما امروزه با توجه به پيشرفت روز افزون علم و تكنولوژي اين بيماري ها به سادگي قابل تشخيص و درمان قطعي بوده و جاي هيچ گونه نگراني باقي نگذاشته است و مي توان با بهترين روش هاي درماني سلامتي خود را به دست آوريد.

درمان كيست مويي با ليزر در تهران

كيست مويي چيست؟

كيست مويي يك كيست يا آبسه كوچك روي سطح پوست است كه معمولا بوي بدي مي دهد و به شكل سوراخ و حفره اي ناخوشايند حاوي مايع عفوني و مو در پايين كمر و در فاصله بين دو باسن ايجاد مي شود و در برخي مواقع در اثر برگشت مو به زير پوست و بسته شدن مجراي اين سوراخ ها و تجمع پوست هاي مرده و مو در زير پوست بصورت آبسه هايي دردناك نمود پيدا مي كند.

اين بيماري از آنجا كه در بالاي ناحيه مقعد ايجاد مي شود در بيماري هاي نشيمنگاهي جاي مي گيرد.

كيست مويي يا سينوس پيلونيدال ممكن است به قطر يك الي چند سانتيمتر باشد و در اكثر موارد مستعد ابتلا به عفونت مي باشد.

علت ابتلا به كيست مويي

تا به امروز علت اصلي ابتلاي افراد به كيست مويي مشخص نشده است اما با توجه به آمار و تحقيقات انجام شده بر روي نمونه هاي مبتلايان به اين بيماري بيشتر در افراد پر مو، چاق و كم تحرك ديده شده است.

علت ايجاد كيست مويي اكتسابي و مجموعي از عوامل داخلي همچون تغييرات هورموني در دوران بلوغ و رشد موهاي زائد ضخيم و عوامل خارجي همچون اصطكاك پوست بدن با لباس تنگ و نشستن هاي بسيار طولاني شناخته شده است.

از آنجا كه ترشح هورمون هاي جنسي پس از دوران بلوغ موجب رشد موهاي ضخيم شده كه اصطكاك آنها با لباسهاي تنگ و نشستن هاي طولاني مدت، موهاي در حال رشد را به زير پوست هدايت كرده و بدن آن را به عنوان عاملي خارجي شناخته و نسبت به آن واكنشي ايمني نشان داده كه موجب ايجاد آبسه در اطراف مو مي شود.

چه افرادي در خطر ابتلا به كيست مويي هستند؟

كيست مويي به بيماري رانندگان معروف بوده ولي تنها مختص به اين افراد نيست و عواملي موجب افزايش خطر ابتلا مي شود كه در ادامه به بررسي آنها مي پردازيم:

  • ورزشكاران به علت تعرق زياد و به طور كلي افرادي كه تعرق زيادي دارند.
  • افرادي كه كارهاي كم تحرك و نشسته دارند مانند كارمندان و رانندگان
  • مردها به دليل داشتن مقدار زياد موهاي ضخيم
  • افرادي كه به بهداشت فردي خود توجه نكرده به خصوص در ناحيه مقعد كه منجر به آلودگي هاي پوستي مي شود.
  • در افرادي كه سابقه خانوادگي بيماري كيست مويي داشته اند در بيش از يك سوم موارد وجود دارد.

براي تشخيص كيست مويي به دنبال چه علائمي باشيم؟

در صورتيكه كيست مويي عفونت نداشته باشد بدون نشانه بوده و فقط در حين معاينه، سوراخ هاي ريز پوستي در فاصله بين دو باسن ديده مي شود كه از طريق آنها عفونت را به سطح پوست منتقل مي نمايد، اما در صورت عفونت اين كيست ممكن است علائمي همچون موارد زير بروز كند:

  • بروز تب خفيف به علت ايجاد عفونت
  • ايجاد آبسه هاي عفوني
  • احساس درد كمر و ناحيه نشيمنگاهي در هنگام نشستن و ايستادن
  • احساس تورم و قرمزي پوست اطراف مقعد
  • ترشحات چركي به همراه خون آبه
  • بوي بد ترشحات
  • خارج شدن مو از حفره هاي ايجاد شده

پيشگيري از ابتلا به كيست مويي

از آنجا كه كيست مويي يك بيماري آزاردهنده و عفوني است كه فقط به دليل سبك نادرست زندگي و عدم رعايت اصول بهداشتي در ناحيه نشيمنگاهي ايجاد مي‌شود پس نمي توان راهكاري قطعي براي پيشگيري از اين عارضه پيشنهاد كرد، اما با تصحيح سبك زندگي و رعايت نكاتي ساده قابل پيشگيري مي باشد كه در ادامه كار آمد ترين راهكارهاي پيشگيري از كيست مويي مي پردازيم:

  • رعايت بهداشت در ناحيه مقعد با شست‌وشوي روزانه‌ي اين ناحيه با صابون ملايم و خشك نگه‌داشتن آن
  • اصلاح منظم موهاي زائد و جلوگيري از بلند شدن بيش از حد موها
  • پرهيز از لباس هاي تنگ به خصوص الياف غير طبيعي
  • پرهيز از نشستن به طولاني مدت
  • كاهش وزن با ورزش و رعايت رژيم غذايي صحيح

اهميت درمان به موقع كيست مويي

همانطور كه قبل تر گفتيم كيست مويي علائم مشخصي نداشته و در ابتداي بيماري تنها يك سوراخ در ناحيه نشيمنگاهي احساس مي شود.

علائم بيماري با درد و تورم حاد شروع مي شود و در صورت احساس علائم و نشانه هاي بيماري بايد سريع براي پيگيري و درمان كيست مويي يا سينوس پيلونيدال به پزشك مراجعه شود، زيرا عفونت ناشي از كيست مويي يا سينوس پيلونيدال مي‌تواند با بي‌توجهي به سرعت شديدتر و دردناك‌تر شود.

درصورتيكه كيست به تازگي ايجاد شده و هنوز عفونت نكرده باشد با انجام اقداماتي از قبيل مصرف آنتي بيوتيك زير نظر پزشك و حمام سيتز از پيشرفت آن مي توان جلوگيري كرد.

اما قطعي ترين روش درمان‌كيست مويي با ليزر و جراحي دو روش تهاجمي است كه براي درمان اين بيماري پيشنهاد مي شود كه در ادامه به بررسي اين دو روش مي پردازيم.

همانطور كه كاملا مشهود است درمان كيست مويي كوچك با اندكي عفونت بسيار آسان تر از درمان تعداد زيادي كيست مويي عفونت كرده است.

براي درمان كيست مويي به چه پزشكي بايد مراجعه كنيم و به چه اقداماتي نياز است؟

از آنجا كه اين بيماري نياز به درمان فوري دارد لازم است با احساس اولين علائم بيماري به يك پزشك متخصص در زمينه جراحي عمومي مراجعه نماييد ما به شما ايران كلينيك ، مركز تخصصي جراحي دستگاه گوارش و بيماري هاي نشيمنگاهي را پيشنهاد مي دهيم.

از آنجاييكه مسائل مربوط به ناحيه نشيمنگاهي حساس هستند، اولويت اصلي اين كلينيك ، ايجاد محيطي است كه باعث راحتي و آرامش در بيماران مي شود.

تمامي تجهيزات و وسايل پزشكي در اين كلينيك از مجهزترين ابزار و تمامي پرسنل مجرب ترين افراد هستند.

عمل جراحي كيست مويي

يكي از سنتي ترين و قديمي ترين روش هاي درمان كيست مويي عمل جراحي بوده كه به وسيله تيغ جراحي ناحيه كيست و بافت هاي اطراف آن را برش زده و تخليه مي كنند.

در مواردي مي توان كيست مويي را با درمان هاي خانگي و دارو درماني كنترل نمود اما چون اين بيماري در اغلب موارد به اين روش ها پاسخ نمي دهد نياز به انجام جراحي است.

و تا زماني كه كيست حاوي چرك و مو همراه با بافت هاي سالم اطراف كيست برداشته نشود بيماري به طور مكرر عود خواهد كرد.

عمل جراحي كيست مويي به روش هاي مختلفي قابل انجام است و پزشك بسته به اندازه كيست مويي، محل قرار گيري، شدت و گستردگي عارضه تصميم به جراحي كيست مويي مي گيرد.

تمامي روش هاي جراحي كيست مويي در محيطي استريل با بي حسي موضعي يا بيهوشي عمومي انجام مي گردد.

در ادامه به بررسي انواع روش هاي جراحي كيست مويي مي پردازيم:

تخليه كيست : اين روش اغلب براي آبسه‌‌هاي حاد و اورژانسي و افرادي كه اولين كيست پيلونيدال را داشته باشند، ترجيحا اين روش استفاده مي گردد. در اين روش با ايجاد يك برش سرتاسري در وسط كيست به طوري كه دسترسي كامل به كيست وجود داشته باشد، محتويات داخل آن موها و چرك توسط پزشك خارج مي شود. براي بهبود كامل بايد به طور منظم پانسمان تعويض شود تا زمانيكه كيست بهبود يابد و اين ممكن است 3 هفته طول بكشد.

جراحي به روش باز: در اين روش كيست و قسمتي از بافت سالم اطراف آن برش داده شده و به طور كامل برداشته مي شود و سپس زخم را به صورت يك حفره خالي باز مي گذارند تا به مرور زمان اين حفره از لايه هاي زيرين خود شروع به ترميم كرده و بسته شود.

در اين روش چون محل كيست مويي و بافت هاي تخريب شده ي اطراف آن به طور كامل برداشته شده است احتمال بازگشت مجدد بيماري بسيار كم است .

جراحي به روش بسته : در اين روش از اطراف كيست بصورت يك بيضي برش داده مي شود و سينوس به همراه قسمتي از بافت اطراف آن به طور كامل برداشته مي شود اما زخم باز رها نمي شود و ديگر نياز به پانسمان وجود ندارد. در اين روش خارج كردن كل كيست كمي دشوارتر است و نيازمند يك جراح مجرب بوده و تحت بيهوشي عمومي انجام مي گردد.

در جراحي باز امكان عفونت كمي بيشتر بوده كه در اين صورت نياز است زخم باز شده و عفونت تخليه شود با اين حال روش بسته‌ اگر بدون مشكل انجام شود از نظر زيبايي بيماران را بيشتر راضي نگه مي دارد.

جراحي پلاستيك : اين روش براي كيست هاي پيچيده و پيشرفته و براي كاهش احتمال عود و باز شدن زخم بيشتر انجام مي گردد و با كمك جراحي پلاستيك و روش هاي ترميمي با فلپ ناحيه ي عمل را به طور كامل مي بندند. در جراحي پلاستيك با وجود نياز به يك هفته بستري در بيمارستان ولي بيماري با سرعت بيشتري بهبود مي‌يابد. يكي از مزيت هاي اين روش كاهش ميزان گودي در ناحيه جراحي بوده كه ميزان كشش را در ناحيه بخيه كمتر خواهد كرد.

درمان كيست مويي با ليزر

با وجود روش هاي متنوع و متفاوت جراحي كيست مويي اما يكي از نوين ترين و پيشرفته ترين روش هاي درماني، درمان كيست مويي با ليزر است كه به وسيله فيبر نوري و تاباندن اشعه ليزر انجام مي شود و مدتيست جايگزين روش عمل جراحي دردناك و پرعارضه شده است.

در اين روش پس از انجام بي حسي موضعي به جاي استفاده از تيغ جراحي با كمك ليزرهاي برش دهنده مثل ليزر co2 و در هر اندازه و مرحله اي كيست را تخليه و ترميم كرد.

در ليزر درماني رگ‌هاي آسيب‌ديده حين عمل با ليزر مسدود و احتمال خونريزي را كاهش داده از طرفي ليزر با بستن عروق لنفاوي حين عمل و ترميم همزمان بافت ها از تورم بعد از عمل جلوگيري مي‌كند و از ميزان درد بعد از عمل مي‌كاهند.

ليزر مي تواند بافت ملتهب و آسيب ديده را به صورت عمقي ريشه‌كن كند و از احتمال عود آن مي‌كاهد. پس از اتمام ليزر ناحيه‌ي بر جا مانده از كيست مويي به صورت يك بيضي كوچك است كه طي چند روز ترشح خفيف، ترميم شده و خود‌به‌خود بسته مي‌شود.

در روش درمان كيست مويي با ليزر روند بهبود براي بيمار بسيار آسان و سريع‌تر انجام مي شود زيرا علاوه بر كمترين آسيب به بافت هاي مجاور كيست و ايجاد درد كمتر، بدون خونريزي و بخيه مراقبت‌هاي بعد از عمل را براي فرد محدود و ساده كرده است.

در اين روش فرد بلافاصله به زندگي روزمره خود باز مي گردد و نيازي به پانسمان و تعويض‌هاي روزانه ندارد و مي‌تواند به راحتي حمام كرده و محل جراحي را شست‌وشو دهد، البته تنها اقدام مورد نياز پس از ليزر درماني انجام دوش روزانه تا بهبودي زخم و رعايت بهداشت فردي و زدودن موهاي زائد تا سال‌ها براي پيشگيري از عود مجدد آن در تمامي روش‌ها توصيه مي‌شود.

مزاياي درمان كيست مويي با ليزر نسبت به جراحي هاي سنتي

عمل جراحي كيست مويي عوارض و خطرات بيشماري داشت ولي به علت اينكه در گذشته تنها روش درماني قطعي و موثر كيست مويي بود چاره اي جز پذيرش آن توسط بيماران نبود ولي در روش نوين ليزر درماني تمامي خطرات و عوارضي كه در روش هاي جراحي سنتي وجود داشت به طور كامل از ميان رفت و طبق مطالعات انجام گرفته درصد موفقيت درمان كيست مويي با ليزر، 50 درصد از روش هاي جراحي بالاتر است.

در ادامه به مزاياي درمان كيست مويي با ليزر مي پردازيم:

  • در روش هاي سنتي كه با جراحي، كيست مويي را تخليه كل ديواره و محتويات كيست برداشته خواهد شد اما زخمي عميق باز مي ماند كه بدون شك درد زيادي را براي بيمار به همراه دارد .
  • در روش هاي جراحي سنتي فرد بايد مدتي را در بستر بماند تا بهبودي كامل را پس از عمل جراحي بدست آورد در صورتي كه ليزر درماني دوره نقاهت كوتاهي دارد.
  • امروزه جراحي هاي دردناك مسلما هيچ محبوبيتي در ميان بيماران ندارد اين در حاليست كه به علت باز ماندن ناحيه درد بسياري بر بيمار متحمل مي شود، اما درمان كيست مويي با ليزر بدون هر گونه دردي صورت ميگيرد.
  • جراحي كيست مويي ظرافت ليزر درماني را نداشته و بافت هاي سالم اطراف كيست آسيب مي بينند. و اسكار باقي مانده از ليزر بسيار ناچيز است.
  • ليزر درماني يك روش كم تهاجمي و بي خطر نسبت به جراحي سنتي است.
  • مدت زمان انجام ليزر درماني كيست مويي كوتاه تر از عمل جراحي است.
  • درمان كيست مويي با ليزر تحت بيحسي موضعي انجام مي شود نيازي به بيهوشي عمومي نيست.
  • امكان بازگشت و عود مجدد كيست مويي ليزر درماني بسيار كم است.
  • از آن جا در انجام عمل جراحي بافت را برش مي دهند ريسك عفونت و يا ابتلا به ساير بيماري ها را افزايش مي دهد در صورتيكه در ليزر درماني حين برش با ليزر بافت هاي مجاور ترميم مي شوند.

درمان هاي خانگي كيست مويي در طب سنتي

با وجود پيشرفت‌هاي بسيار در علم پزشكي و كشف روش‌هاي نوين براي درمان كيست مويي، هنوز افرادي ناآگاهانه به سراغ روش هاي خانگي و طب سنتي در اين زمينه مي‌روند. اگرچه تجربه نشان داده گياهان‌ و پمادهاي دست‌ساز در طب سنتي مي‌تواند به كاهش درد و التهاب كيست مويي كمك كند ولي هيچ درمان قطعي جزء عمل جراحي براي رفع كيست مويي وجود ندارد اما در مواقع بروز كيست‌هاي مويي خفيف و عفوني، انواع درمان‌هاي خانگي و سنتي جنبه حمايتي براي كاهش التهاب و عفونت دارد.
افراد گاهي به سبب ترس از جراحي، خجالت و يا هزينه هاي جراحي كيست مويي از مراجعه به پزشك خودداري مي كنند و به دنبال درمان هاي خانگي و طب سنتي مي روند،اما هميشه خطر داروهاي گياهي و روش‌هاي سنتي از روش‌هاي جديد امروزي كمتر نيست و اين موضوع در هر زمينه و بيماري‌اي صدق نمي‌كند. گاهي جراحي تنها راه‌حل است كه نبايد از آن گريخت.

برخي از روش هاي درمان خانگي كيست مويي در طب سنتي عبارتند از:

  • ماساژ اطراف كيست با عصاره‌ي درخت چاي به لطف اثر شفابخش و تركيبات آنتي‌باكتريال، ضد التهاب، و ضد قارچ موجود در اين روغن، عفونت را به طور چشمگيري بهبود مي دهد.
  • يك حبه سير له شده را بر روي بذاريد و پس از ده دقيقه برداريد، از آنجا كه اين گياه سرشار از آنتي‌بيوتيك است و خاصيت ضد قارچي دارد، دستگاه ايمني را براي مبارزه با عفونت‌ها تقويت مي‌كند.
  • استفاده از يك كمپرس گرم دوبار در روز مي تواند به تسكين دهنده التهاب و تخليه چرك كيست ميشود.
  • عسل خالص را بر روي كيست مويي خود بماليد و بگذاريد عفونت را بيرون بكشد زيرا عسل سرشار از خواص ضدعفوني‌كننده است كه مي‌تواند علائم بيماري را زودتر از بين ببرد.
  • مقداري پنبه را به سركه‌ي سيب آغشته كنيد و آن روي پوست ناحيه عفوني بماليد، سركه به علت ماهيت اسيدي خود مي‌توان سطح PH پوست را تنظيم كند و سموم ناشي از كيست مويي را خارج كند.
  • موم زنبور عسل ذوب شده را بر روي كيست بماليد به علت اين‌كه سرشار از ويتامين A است، در فهرست بهترين درمان‌هاي خانگي طبيعي براي كيست هاي مويي قرار دارد و عفونت را كاهش مي‌دهد و رشد و بازسازي سلول‌هاي پوست را تحريك مي‌كند.

و در آخر براي تسريع در روند درمان بيماري خود از نشستن طولاني مدت بپرهيزيد و در اطراف خانه و محل كار خود پياده روي كنيد، سعي كنيد به پهلو يا شكم بخوابيد، روي زخم كيست خود را بپوشانيد و هرگز به محل كيست مويي خود دست نزنيد.

عوارض درمان نكردن كيست مويي

درمان به موقع و قطعي كيست مويي از اهميت بسياري برخوردار است زيرا اين بيماري بسيار پيشرونده بوده و در صورت بي توجهي به علائم آن مي تواند موجب ابتلا به نوعي سرطان پوستي شود كه اين سرطان مي تواند از ناحيه كيست شروع شده و به بقيه بافت هاي بدن نيز آسيب بزند به همين علت درمان به موقع اين بيماري حائز اهميت بوده.

شما در ابتدا اين بيماري را يك عفونت ساده ميبينيد در صورتي كه ممكن است خطرات بسياري را به همراه داشته باشد.

بيماري هاي مقعدي و ناحيه نشيمنگاهي با شيوع گسترده اي در ميان افراد جوامع امروزي به سبب تغذيه و سبك زندگي غلط در حال مشاهده است.
تصوير روشهاي تشخيص، پيشگيري و درمان كيست مويي

اين دست از بيماري ها مانند كيست مويي مهلك و كشنده نيستند ولي عوارض و مشكلاتي به همراه دارند كه ميتواند زندگي عادي افراد را تحت تاثير قرار داده و روند آن را مختل كنند.

در طولاني مدت در اثر بي توجهي و عدم درمان به موقع و موثر، وخيم تر شده و روند درمان را پيچيده تر خواهند كرد.

برخي افراد به علت ترس و خجالت از معاينه مدت ها بيماري خود را پنهان مي كنند كه اين كار قطعا تاثير منفي را براي روند بيماريشان خواهد داشت.

اما امروزه با توجه به پيشرفت روز افزون علم و تكنولوژي اين بيماري ها به سادگي قابل تشخيص و درمان قطعي بوده و جاي هيچ گونه نگراني باقي نگذاشته است و مي توان با بهترين روش هاي درماني سلامتي خود را به دست آوريد.

درمان كيست مويي با ليزر در تهران

كيست مويي چيست؟

كيست مويي يك كيست يا آبسه كوچك روي سطح پوست است كه معمولا بوي بدي مي دهد و به شكل سوراخ و حفره اي ناخوشايند حاوي مايع عفوني و مو در پايين كمر و در فاصله بين دو باسن ايجاد مي شود و در برخي مواقع در اثر برگشت مو به زير پوست و بسته شدن مجراي اين سوراخ ها و تجمع پوست هاي مرده و مو در زير پوست بصورت آبسه هايي دردناك نمود پيدا مي كند.

اين بيماري از آنجا كه در بالاي ناحيه مقعد ايجاد مي شود در بيماري هاي نشيمنگاهي جاي مي گيرد.

كيست مويي يا سينوس پيلونيدال ممكن است به قطر يك الي چند سانتيمتر باشد و در اكثر موارد مستعد ابتلا به عفونت مي باشد.

علت ابتلا به كيست مويي

تا به امروز علت اصلي ابتلاي افراد به كيست مويي مشخص نشده است اما با توجه به آمار و تحقيقات انجام شده بر روي نمونه هاي مبتلايان به اين بيماري بيشتر در افراد پر مو، چاق و كم تحرك ديده شده است.

علت ايجاد كيست مويي اكتسابي و مجموعي از عوامل داخلي همچون تغييرات هورموني در دوران بلوغ و رشد موهاي زائد ضخيم و عوامل خارجي همچون اصطكاك پوست بدن با لباس تنگ و نشستن هاي بسيار طولاني شناخته شده است.

از آنجا كه ترشح هورمون هاي جنسي پس از دوران بلوغ موجب رشد موهاي ضخيم شده كه اصطكاك آنها با لباسهاي تنگ و نشستن هاي طولاني مدت، موهاي در حال رشد را به زير پوست هدايت كرده و بدن آن را به عنوان عاملي خارجي شناخته و نسبت به آن واكنشي ايمني نشان داده كه موجب ايجاد آبسه در اطراف مو مي شود.

چه افرادي در خطر ابتلا به كيست مويي هستند؟

كيست مويي به بيماري رانندگان معروف بوده ولي تنها مختص به اين افراد نيست و عواملي موجب افزايش خطر ابتلا مي شود كه در ادامه به بررسي آنها مي پردازيم:

  • ورزشكاران به علت تعرق زياد و به طور كلي افرادي كه تعرق زيادي دارند.
  • افرادي كه كارهاي كم تحرك و نشسته دارند مانند كارمندان و رانندگان
  • مردها به دليل داشتن مقدار زياد موهاي ضخيم
  • افرادي كه به بهداشت فردي خود توجه نكرده به خصوص در ناحيه مقعد كه منجر به آلودگي هاي پوستي مي شود.
  • در افرادي كه سابقه خانوادگي بيماري كيست مويي داشته اند در بيش از يك سوم موارد وجود دارد.

براي تشخيص كيست مويي به دنبال چه علائمي باشيم؟

در صورتيكه كيست مويي عفونت نداشته باشد بدون نشانه بوده و فقط در حين معاينه، سوراخ هاي ريز پوستي در فاصله بين دو باسن ديده مي شود كه از طريق آنها عفونت را به سطح پوست منتقل مي نمايد، اما در صورت عفونت اين كيست ممكن است علائمي همچون موارد زير بروز كند:

  • بروز تب خفيف به علت ايجاد عفونت
  • ايجاد آبسه هاي عفوني
  • احساس درد كمر و ناحيه نشيمنگاهي در هنگام نشستن و ايستادن
  • احساس تورم و قرمزي پوست اطراف مقعد
  • ترشحات چركي به همراه خون آبه
  • بوي بد ترشحات
  • خارج شدن مو از حفره هاي ايجاد شده

پيشگيري از ابتلا به كيست مويي

از آنجا كه كيست مويي يك بيماري آزاردهنده و عفوني است كه فقط به دليل سبك نادرست زندگي و عدم رعايت اصول بهداشتي در ناحيه نشيمنگاهي ايجاد مي‌شود پس نمي توان راهكاري قطعي براي پيشگيري از اين عارضه پيشنهاد كرد، اما با تصحيح سبك زندگي و رعايت نكاتي ساده قابل پيشگيري مي باشد كه در ادامه كار آمد ترين راهكارهاي پيشگيري از كيست مويي مي پردازيم:

  • رعايت بهداشت در ناحيه مقعد با شست‌وشوي روزانه‌ي اين ناحيه با صابون ملايم و خشك نگه‌داشتن آن
  • اصلاح منظم موهاي زائد و جلوگيري از بلند شدن بيش از حد موها
  • پرهيز از لباس هاي تنگ به خصوص الياف غير طبيعي
  • پرهيز از نشستن به طولاني مدت
  • كاهش وزن با ورزش و رعايت رژيم غذايي صحيح

اهميت درمان به موقع كيست مويي

همانطور كه قبل تر گفتيم كيست مويي علائم مشخصي نداشته و در ابتداي بيماري تنها يك سوراخ در ناحيه نشيمنگاهي احساس مي شود.

علائم بيماري با درد و تورم حاد شروع مي شود و در صورت احساس علائم و نشانه هاي بيماري بايد سريع براي پيگيري و درمان كيست مويي يا سينوس پيلونيدال به پزشك مراجعه شود، زيرا عفونت ناشي از كيست مويي يا سينوس پيلونيدال مي‌تواند با بي‌توجهي به سرعت شديدتر و دردناك‌تر شود.

درصورتيكه كيست به تازگي ايجاد شده و هنوز عفونت نكرده باشد با انجام اقداماتي از قبيل مصرف آنتي بيوتيك زير نظر پزشك و حمام سيتز از پيشرفت آن مي توان جلوگيري كرد.

اما قطعي ترين روش درمان‌كيست مويي با ليزر و جراحي دو روش تهاجمي است كه براي درمان اين بيماري پيشنهاد مي شود كه در ادامه به بررسي اين دو روش مي پردازيم.

همانطور كه كاملا مشهود است درمان كيست مويي كوچك با اندكي عفونت بسيار آسان تر از درمان تعداد زيادي كيست مويي عفونت كرده است.

براي درمان كيست مويي به چه پزشكي بايد مراجعه كنيم و به چه اقداماتي نياز است؟

از آنجا كه اين بيماري نياز به درمان فوري دارد لازم است با احساس اولين علائم بيماري به يك پزشك متخصص در زمينه جراحي عمومي مراجعه نماييد ما به شما ايران كلينيك ، مركز تخصصي جراحي دستگاه گوارش و بيماري هاي نشيمنگاهي را پيشنهاد مي دهيم.

از آنجاييكه مسائل مربوط به ناحيه نشيمنگاهي حساس هستند، اولويت اصلي اين كلينيك ، ايجاد محيطي است كه باعث راحتي و آرامش در بيماران مي شود.

تمامي تجهيزات و وسايل پزشكي در اين كلينيك از مجهزترين ابزار و تمامي پرسنل مجرب ترين افراد هستند.

عمل جراحي كيست مويي

يكي از سنتي ترين و قديمي ترين روش هاي درمان كيست مويي عمل جراحي بوده كه به وسيله تيغ جراحي ناحيه كيست و بافت هاي اطراف آن را برش زده و تخليه مي كنند.

در مواردي مي توان كيست مويي را با درمان هاي خانگي و دارو درماني كنترل نمود اما چون اين بيماري در اغلب موارد به اين روش ها پاسخ نمي دهد نياز به انجام جراحي است.

و تا زماني كه كيست حاوي چرك و مو همراه با بافت هاي سالم اطراف كيست برداشته نشود بيماري به طور مكرر عود خواهد كرد.

عمل جراحي كيست مويي به روش هاي مختلفي قابل انجام است و پزشك بسته به اندازه كيست مويي، محل قرار گيري، شدت و گستردگي عارضه تصميم به جراحي كيست مويي مي گيرد.

تمامي روش هاي جراحي كيست مويي در محيطي استريل با بي حسي موضعي يا بيهوشي عمومي انجام مي گردد.

در ادامه به بررسي انواع روش هاي جراحي كيست مويي مي پردازيم:

تخليه كيست : اين روش اغلب براي آبسه‌‌هاي حاد و اورژانسي و افرادي كه اولين كيست پيلونيدال را داشته باشند، ترجيحا اين روش استفاده مي گردد. در اين روش با ايجاد يك برش سرتاسري در وسط كيست به طوري كه دسترسي كامل به كيست وجود داشته باشد، محتويات داخل آن موها و چرك توسط پزشك خارج مي شود. براي بهبود كامل بايد به طور منظم پانسمان تعويض شود تا زمانيكه كيست بهبود يابد و اين ممكن است 3 هفته طول بكشد.

جراحي به روش باز: در اين روش كيست و قسمتي از بافت سالم اطراف آن برش داده شده و به طور كامل برداشته مي شود و سپس زخم را به صورت يك حفره خالي باز مي گذارند تا به مرور زمان اين حفره از لايه هاي زيرين خود شروع به ترميم كرده و بسته شود.

در اين روش چون محل كيست مويي و بافت هاي تخريب شده ي اطراف آن به طور كامل برداشته شده است احتمال بازگشت مجدد بيماري بسيار كم است .

جراحي به روش بسته : در اين روش از اطراف كيست بصورت يك بيضي برش داده مي شود و سينوس به همراه قسمتي از بافت اطراف آن به طور كامل برداشته مي شود اما زخم باز رها نمي شود و ديگر نياز به پانسمان وجود ندارد. در اين روش خارج كردن كل كيست كمي دشوارتر است و نيازمند يك جراح مجرب بوده و تحت بيهوشي عمومي انجام مي گردد.

در جراحي باز امكان عفونت كمي بيشتر بوده كه در اين صورت نياز است زخم باز شده و عفونت تخليه شود با اين حال روش بسته‌ اگر بدون مشكل انجام شود از نظر زيبايي بيماران را بيشتر راضي نگه مي دارد.

جراحي پلاستيك : اين روش براي كيست هاي پيچيده و پيشرفته و براي كاهش احتمال عود و باز شدن زخم بيشتر انجام مي گردد و با كمك جراحي پلاستيك و روش هاي ترميمي با فلپ ناحيه ي عمل را به طور كامل مي بندند. در جراحي پلاستيك با وجود نياز به يك هفته بستري در بيمارستان ولي بيماري با سرعت بيشتري بهبود مي‌يابد. يكي از مزيت هاي اين روش كاهش ميزان گودي در ناحيه جراحي بوده كه ميزان كشش را در ناحيه بخيه كمتر خواهد كرد.

درمان كيست مويي با ليزر

با وجود روش هاي متنوع و متفاوت جراحي كيست مويي اما يكي از نوين ترين و پيشرفته ترين روش هاي درماني، درمان كيست مويي با ليزر است كه به وسيله فيبر نوري و تاباندن اشعه ليزر انجام مي شود و مدتيست جايگزين روش عمل جراحي دردناك و پرعارضه شده است.

در اين روش پس از انجام بي حسي موضعي به جاي استفاده از تيغ جراحي با كمك ليزرهاي برش دهنده مثل ليزر co2 و در هر اندازه و مرحله اي كيست را تخليه و ترميم كرد.

در ليزر درماني رگ‌هاي آسيب‌ديده حين عمل با ليزر مسدود و احتمال خونريزي را كاهش داده از طرفي ليزر با بستن عروق لنفاوي حين عمل و ترميم همزمان بافت ها از تورم بعد از عمل جلوگيري مي‌كند و از ميزان درد بعد از عمل مي‌كاهند.

ليزر مي تواند بافت ملتهب و آسيب ديده را به صورت عمقي ريشه‌كن كند و از احتمال عود آن مي‌كاهد. پس از اتمام ليزر ناحيه‌ي بر جا مانده از كيست مويي به صورت يك بيضي كوچك است كه طي چند روز ترشح خفيف، ترميم شده و خود‌به‌خود بسته مي‌شود.

در روش درمان كيست مويي با ليزر روند بهبود براي بيمار بسيار آسان و سريع‌تر انجام مي شود زيرا علاوه بر كمترين آسيب به بافت هاي مجاور كيست و ايجاد درد كمتر، بدون خونريزي و بخيه مراقبت‌هاي بعد از عمل را براي فرد محدود و ساده كرده است.

در اين روش فرد بلافاصله به زندگي روزمره خود باز مي گردد و نيازي به پانسمان و تعويض‌هاي روزانه ندارد و مي‌تواند به راحتي حمام كرده و محل جراحي را شست‌وشو دهد، البته تنها اقدام مورد نياز پس از ليزر درماني انجام دوش روزانه تا بهبودي زخم و رعايت بهداشت فردي و زدودن موهاي زائد تا سال‌ها براي پيشگيري از عود مجدد آن در تمامي روش‌ها توصيه مي‌شود.

مزاياي درمان كيست مويي با ليزر نسبت به جراحي هاي سنتي

عمل جراحي كيست مويي عوارض و خطرات بيشماري داشت ولي به علت اينكه در گذشته تنها روش درماني قطعي و موثر كيست مويي بود چاره اي جز پذيرش آن توسط بيماران نبود ولي در روش نوين ليزر درماني تمامي خطرات و عوارضي كه در روش هاي جراحي سنتي وجود داشت به طور كامل از ميان رفت و طبق مطالعات انجام گرفته درصد موفقيت درمان كيست مويي با ليزر، 50 درصد از روش هاي جراحي بالاتر است.

در ادامه به مزاياي درمان كيست مويي با ليزر مي پردازيم:

  • در روش هاي سنتي كه با جراحي، كيست مويي را تخليه كل ديواره و محتويات كيست برداشته خواهد شد اما زخمي عميق باز مي ماند كه بدون شك درد زيادي را براي بيمار به همراه دارد .
  • در روش هاي جراحي سنتي فرد بايد مدتي را در بستر بماند تا بهبودي كامل را پس از عمل جراحي بدست آورد در صورتي كه ليزر درماني دوره نقاهت كوتاهي دارد.
  • امروزه جراحي هاي دردناك مسلما هيچ محبوبيتي در ميان بيماران ندارد اين در حاليست كه به علت باز ماندن ناحيه درد بسياري بر بيمار متحمل مي شود، اما درمان كيست مويي با ليزر بدون هر گونه دردي صورت ميگيرد.
  • جراحي كيست مويي ظرافت ليزر درماني را نداشته و بافت هاي سالم اطراف كيست آسيب مي بينند. و اسكار باقي مانده از ليزر بسيار ناچيز است.
  • ليزر درماني يك روش كم تهاجمي و بي خطر نسبت به جراحي سنتي است.
  • مدت زمان انجام ليزر درماني كيست مويي كوتاه تر از عمل جراحي است.
  • درمان كيست مويي با ليزر تحت بيحسي موضعي انجام مي شود نيازي به بيهوشي عمومي نيست.
  • امكان بازگشت و عود مجدد كيست مويي ليزر درماني بسيار كم است.
  • از آن جا در انجام عمل جراحي بافت را برش مي دهند ريسك عفونت و يا ابتلا به ساير بيماري ها را افزايش مي دهد در صورتيكه در ليزر درماني حين برش با ليزر بافت هاي مجاور ترميم مي شوند.

درمان هاي خانگي كيست مويي در طب سنتي

با وجود پيشرفت‌هاي بسيار در علم پزشكي و كشف روش‌هاي نوين براي درمان كيست مويي، هنوز افرادي ناآگاهانه به سراغ روش هاي خانگي و طب سنتي در اين زمينه مي‌روند. اگرچه تجربه نشان داده گياهان‌ و پمادهاي دست‌ساز در طب سنتي مي‌تواند به كاهش درد و التهاب كيست مويي كمك كند ولي هيچ درمان قطعي جزء عمل جراحي براي رفع كيست مويي وجود ندارد اما در مواقع بروز كيست‌هاي مويي خفيف و عفوني، انواع درمان‌هاي خانگي و سنتي جنبه حمايتي براي كاهش التهاب و عفونت دارد.
افراد گاهي به سبب ترس از جراحي، خجالت و يا هزينه هاي جراحي كيست مويي از مراجعه به پزشك خودداري مي كنند و به دنبال درمان هاي خانگي و طب سنتي مي روند،اما هميشه خطر داروهاي گياهي و روش‌هاي سنتي از روش‌هاي جديد امروزي كمتر نيست و اين موضوع در هر زمينه و بيماري‌اي صدق نمي‌كند. گاهي جراحي تنها راه‌حل است كه نبايد از آن گريخت.

برخي از روش هاي درمان خانگي كيست مويي در طب سنتي عبارتند از:

  • ماساژ اطراف كيست با عصاره‌ي درخت چاي به لطف اثر شفابخش و تركيبات آنتي‌باكتريال، ضد التهاب، و ضد قارچ موجود در اين روغن، عفونت را به طور چشمگيري بهبود مي دهد.
  • يك حبه سير له شده را بر روي بذاريد و پس از ده دقيقه برداريد، از آنجا كه اين گياه سرشار از آنتي‌بيوتيك است و خاصيت ضد قارچي دارد، دستگاه ايمني را براي مبارزه با عفونت‌ها تقويت مي‌كند.
  • استفاده از يك كمپرس گرم دوبار در روز مي تواند به تسكين دهنده التهاب و تخليه چرك كيست ميشود.
  • عسل خالص را بر روي كيست مويي خود بماليد و بگذاريد عفونت را بيرون بكشد زيرا عسل سرشار از خواص ضدعفوني‌كننده است كه مي‌تواند علائم بيماري را زودتر از بين ببرد.
  • مقداري پنبه را به سركه‌ي سيب آغشته كنيد و آن روي پوست ناحيه عفوني بماليد، سركه به علت ماهيت اسيدي خود مي‌توان سطح PH پوست را تنظيم كند و سموم ناشي از كيست مويي را خارج كند.
  • موم زنبور عسل ذوب شده را بر روي كيست بماليد به علت اين‌كه سرشار از ويتامين A است، در فهرست بهترين درمان‌هاي خانگي طبيعي براي كيست هاي مويي قرار دارد و عفونت را كاهش مي‌دهد و رشد و بازسازي سلول‌هاي پوست را تحريك مي‌كند.

و در آخر براي تسريع در روند درمان بيماري خود از نشستن طولاني مدت بپرهيزيد و در اطراف خانه و محل كار خود پياده روي كنيد، سعي كنيد به پهلو يا شكم بخوابيد، روي زخم كيست خود را بپوشانيد و هرگز به محل كيست مويي خود دست نزنيد.

عوارض درمان نكردن كيست مويي

درمان به موقع و قطعي كيست مويي از اهميت بسياري برخوردار است زيرا اين بيماري بسيار پيشرونده بوده و در صورت بي توجهي به علائم آن مي تواند موجب ابتلا به نوعي سرطان پوستي شود كه اين سرطان مي تواند از ناحيه كيست شروع شده و به بقيه بافت هاي بدن نيز آسيب بزند به همين علت درمان به موقع اين بيماري حائز اهميت بوده.

شما در ابتدا اين بيماري را يك عفونت ساده ميبينيد در صورتي كه ممكن است خطرات بسياري را به همراه داشته باشد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 5

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 260
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • بازدید امروز : 37
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 15
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 13701
  • بازدید ماه : 16302
  • بازدید سال : 30180
  • بازدید کلی : 2595780
  • <
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه